Ahlan Wasahlan

أهلا وسهلا ومرحبا بكم
محمد فضلي بن إبراهيم المربوقي

Wednesday, May 30, 2007

AL-QURAN DITURUNKAN DENGAN 7 HURUF

Al-Quran diturunkan oleh Allah s.w.t kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. Dari Jibril inilah beliau menerima bacaan Al-Quran dengan 7 huruf seterusnya Rasulullah mengajarkan kepada para sahabat sama seperti yang diajarkan Jibril kepada beliau. Dalam hal ini Rasulullah telah bersabda:
"Malaikat Jibril membacakan Al-quran kepadaku dengan satu huruf kemudian aku mengulang-ulanginya. Aku juga sentiasa meminta kepada Jibril agar menambahnya lagi sehingga akhirnya ia menambahkannya sampai menjadi 7 huruf."
Hikmah Allah menurunkan Al-Quran dengan 7 huruf adalah untuk memudahkan umat Islam dalam membacanya, sebagaimana yang disabdakan oleh baginda junjungan:
"Sesungguhnya Al-Quran itu diturunkan dengan 7 huruf, maka bacalah ia dengan bacaan yang mudah daripadanya"
(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis riwayat Muslim juga yang diterima daripada Ubay, beliau bersabda yang ertinya:
"Wahai Ubay! Aku diperintahkan agar membacakan Al-Quran dengan satu huruf, maka aku memohon kepada malaikat Jibril agar diberi kemudahan bagi umatku dan dia menjawab agar aku membacanya dengan 2 huruf. Aku masih mengulangi lagi permintaan agar diberi lagi keringanan untuk umatku. Maka dia menjawab untuk ketiga kalinya: Bacalah Al-Quran itu dengan 7 huruf."
Ini bermakna bacaan Al-Qran dengan 7 huruf itu bukanlah rekaan Nabi Muhammad s.a.w sepertimana yang didakwa oleh sesetengah pihak tetapi ia adalah dari Allah s.w.t. yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

No comments: