Ahlan Wasahlan

أهلا وسهلا ومرحبا بكم
محمد فضلي بن إبراهيم المربوقي

Monday, July 16, 2007

Bekerja Berjuang Ke Jalan Allah


Kerja yang halal, walaupun sedikit ganjarannya, lebih diberkati berbanding kerja yang tidak halal dan beroleh ganjaran yang banyak. Apatah lagi jika kerja itu dilaksanakan dengan hati yang ikhlas demi menyara diri sendiri, kaum keluarga dan menyumbang kepada umat Islam secara keseluruhan.


Pernah suatu ketika Rasulullah s.a.w duduk-duduk bersama para sahabat. Sahabat terpandang seorang lelaki gagah perkasa keluar dari rumah untuk bekerja. Sememangnya para sahabat selalu melihat lelaki itu setip pagi untuk bertugas. Sahabat mengeluh, “Alangkah baiknya jika lelaki gagah perkasa begitu keluar untuk berjihad ke jalan Allah…”

Rasulullah terus mencelah dengan bersabda,


“ Jangan kamu berkata begitu. Ini kerana jika dia keluar mencari rezeki untuk anaknya yang masih kecil, maka dia telah berjuang ke jalan Allah. Jika dia keluar bekerja untuk menyara orangtuanya yang uzur, bermakna dia juga termasuk dalam golongan yang berjuang ke jalan Allah. Begitu juga kalau dia bekerja untuk menyara diri sendiri, dia juga tersenarai dalam orang yang berjuang ke jalan Allah. Sebaliknya jika dia keluar berusaha kerana riak dan hendak menunjuk-nunjuk kepada orang lain, dia ibarat berjuang ke jalan syaitan.”



-Riwayat Tabrani-

No comments: